Ljus i mörker

Årets mörkaste tid ligger framför oss. Många här i Norden längtar starkt efter att ljuset ska komma tillbaka snarast möjligt. Medan vi väntar sätter vi upp stjärnor och tänder ljus i fönstren, allt för att stänga ute så mycket som möjligt av mörkret.

Ibland känner vi oro och ensamhet, rädsla för klimatförändringar och för våldet som breder ut sig. Vi känner en längtan efter trygghet, ljus och värme och en hjälp att hitta rätt i livet. Tänk om julens budskap om frid och försoning kunde hitta ”en plats att bo på” i våra hjärtan.
När jag var barn hade jag några hundra meter att gå hem från min kompis. Den första biten var värst. På vintern var det becksvart och hjärtat bultade vilt, när jag sprang det fortaste jag kunde. Vid en exakt punkt på vägen släppte rädslan. Gatlyktan visade sig plötsligt bakom stallet. Ljuset fullkomligt flödade ut över vägen och ladugårdsplanen. Jag stannade upp och tog ett djupt andetag. Vilken lycka! Jag var hemma. Inget farligt hade hänt. Ljuset i mörkret räddade mig. När rädslan och oron vill förlama oss, kan ljuset få oss att se på tillvaron på ett nytt och annorlunda sätt. Skönt att veta!
Häromdagen plockade jag fram min röda tröja, den jag brukar ta på mig lördagen före första advent, på julmarknadsdagen. En speciell känsla infinner sig alltid: förväntan, nervositet och hopp på samma gång. Ska det komma några kunder till marknaden i år? Kommer de att tycka om och vilja köpa ljusen vi tillverkat? Kommer våra alster att bidra till att skapa en atmosfär av hopp och glädje inför julen?
I många år har jag och goda vänner stöpt ljus just vid den här tiden på året. Stöpningen startade i liten skala, bara några tiotal ljus. Under årens lopp har tillverkningen utökats och intresset för att köpa ljus har bara blivit större och större. Nu stöper vi varje år hundratals ljus till julmarknaden, ljuskronor, grenljus och raka ljus av olika form och storlek. Vi hoppas och tror att vårt arbeta kan sprida hopp och glädje runt om i hemmen i Enebyberg med omnejd.
Under advent kommer det många fina tillfällen att delta i gudstjänster, andakter och musikprogram. Vi får bl.a. lyssna till vår egen kyrkas fantastiska kör, som bjuder på en härlig julkonsert. Julkrubban kan beskådas och kommer att stå framme i kyrkan under adventstiden. På julafton har vi julbön och firar då ”Jesusbarnets födelsedag” med sång och musik av barn och unga. På kvällen följer en stämningsfull midnattsgudstjänst. Välkomna!

Tänd ett ljus för livet, tänd ett ljus för hoppet,
 tänd ett ljus i mörkret och låt det vara tänt.
 Tänd ett ljus för himlen, tänd ett ljus för jorden,
 tänd ett ljus i mörkret, det är advent.

Siv Lann

scoutledare, en av Kyrkan i Enebybergs många volontärer